Hopp til hovedinnhold

Rob Waring

1986 - 2006

Roller & instrumenter

  • Vibrafon
  • Perkusjon

Jeg spilte i Søyr fra 1986 til 2006 - 20 år med samarbeid og samvær som hadde uvurderlig betydning for meg både musikalsk og sosialt. Da Torgrim, i 1986, spurte om jeg ville være med i det nye Søyr-bandet, som skulle utforske koblingen mellom komponert samtidsmusikk og improvisasjon, var timingen perfekt. Året før hadde jeg deltatt i en stor festival viet musikken til Iannis Xenakis. Møtet med idéverdenen og uttrykket til Xenakis var en milepæl for meg, og jeg ble stadig mer bevisst på behovet for å finne en arena der mine ulike identiteter som improviserende musiker, klassisk slagverker og komponist kunne forenes.

Søyr var skole, laboratorium, lekegrind og sosialt miljø i ett. I noen perioder var nesten alle som spilte i bandet også komponister. Repertoaret sprikte i alle retninger. Av og til ble vi bedt om å gjøre ting vi ikke følte oss kompetente til. Vi stilte opp for hverandre og var lojale - alle idéer ble tatt i mot og prøvd. Ofte kostet det ekstremt mye tid. Ingen andre band jeg har spilt i har investert så mye tid på øvelser.

På konsert var bandet et musikalsk overflødighetshorn. Etter lange og intense perioder med innøving av nytt stoff hadde vi som regel svært mye å by på, og vi var vanvittig spillekåte - hvilket ofte resulterte i at våre konserter varte alt for lenge! Jeg husker godt en konsert i Fredrikstad i 1991. På programmet var det mye nytt repertoar, lange komposisjoner, tunge groover og mye lyd. Publikummet var entusiastisk men folk ble slitne, konserten varte og rakk og til slutt var det bare noen få igjen i salen. Vi prøvde å ta lærdom av dette. "Vi må passe oss for ikke å spille publikum i senk!" sa vi gang på gang. Men vi hadde vanskelig for å begrense oss.

Desto mer utfordrende ble det for publikum at man ikke ante hva man kunne forvente av en Søyr-konsert lenger, nå som koblingen til folkemusikk eller bestemte jazzstilarter ikke var en rød tråd gjennom repertoaret. I tillegg begynte vi å eksperimentere med musikkteater, vi allierte oss med forfattere og filmfolk og gikk så langt som å erklære oss en fristat i 1997 i Molde, der vi okkuperte teaterbåten Innvik i en uke og jobbet døgnet rundt med å lage nye forestillinger hver dag. Det ble fulle hus og stormende jubel fra et publikum som absolutt ikke kunne vite på forhånd hva vi kom til å servere, og som antakelig synes at nettopp dét var god grunn til å kjøpe en billett.